Jejak Warisan Jawi II

16 August 2008

Kursus Penerangan Zon IPT Lembah Klang 2008

9 - 10 Ogos 2008 ; Shah Alam - Hampir 17 buah Kelas Latihan PSSCM IPT Lembah Klang telah menyertai Kursus Penerangan, Pengulasan dan Pertunjukan Siri 4/2008 (Zon IPT Lembah Klang) anjuran Jabatan Penerangan PSSCM Pusat telah berlangsung selama 2 hari di Bilik Seminar, Fakulti Sains Gunaan, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam.

Hari Pertama (9 Ogos 2008 - Sabtu)
Program ini telah dirasmikan oleh Wakil Timbalan Naib Cancelor (HEPA), YBhg Prof Dato' Hj Nasuddin Othman pada jam 8.30 pagi. Turut berucap ialah saudara Mohd Saffwan Ruslan selaku Pengarah Program (Pelajar) dan Encik Roslin Ali Omar selaku Setiausaha Agung PSSCM. Kelas Latihan IPT Cawangan Selangor juga tidak ketinggalan menghantar peserta mereka ke program ini iaitu UPSI Tanjung Malim, Politeknik Behrang dan UniKL-MIAT Dengkil.

Selain itu, turut hadir ke program perasmian tersebut ialah Ketua Penerangan PSSCM Pusat, Encik Rosman Mat Deli, Penolong Ketua Penerangan iaitu Roslizan Ahmad Mahidin dan Penolong Bendahari Agung iaitu Encik Suradi Abd Rahman serta kedua-dua Penolong Setiausaha Agung PSSCM iaitu Encik Hafiz Jamil dan Ustaz Kaharuddin Abd Rahman.

Program dimulakan dengan Ceramah I yang telah disampaikan oleh Setiausaha Agung PSSCM, Encik Roslin Ali Omar yang bertajuk 'Krisis 1993 - Penerangan dan Pengulasan'. Di samping penerangan tentang peristiwa dan rentetan yang berlaku sebelum dan semasa kemuncak krisis, beliau juga menerangkan tentang Tonggak 12 Pentadbiran PSSCM yang sedang dilaksanakan oleh pihak Pusat iaitu Keputusan, Organisasi, Komunikasi, Informasi, Hartanah, Keahlian, Kepimpinan, Kewangan, Daulat, Bersih, Melayu Mu'min dan Bersatu.

Pada sesi petang pula, Penolong Ketua Penerangan iaitu Encik Roslizan Ahmad Mahidin meneruskan dengan Ceramah 2 dengan tajuk 'Etika Pegawai Penerangan'. Manakala dalam Ceramah 3 pula dengan tajuk 'Konsep dan Skop Demonstrasi' telah dibentangkan sendiri oleh Ketua Penerangan PSSCM, Encik Rosman Mat Deli.

Manakala pada sebelah malamnya, Bengkel dan Praktikal Penerangan dan Pengulasan telah mengisi ruang dengan membahagikan para peserta kepada beberapa kumpulan. Para peserta telah disediakan penginapan di Kolej Cempaka.

Hari Kedua (10 Ogos 2008 - Ahad)
Sesi pagi telah diteruskan dengan pembentangan bengkel dan latihan praktikal pengulasan dan demonstrasi mengikut kumpulan yang telah dibahagikan yang dikendalikan oleh Ketua Penerangan PSSCM sendiri.

Majlis Penutup telah berlangsung pada sekitar jam 2.00 petang. Tuan Hj Maideen Kadir Shah, Naib Presiden PSSCM telah menyampaikan Ucapan Perasmian Penutup program dan sesi pemyampaian sijil-sijil dan cenderahati serta nyanyian lagi rasmi PSSCM iaitu 'Warisan Mutlak' mengakhiri program.








0 komentar: