Jejak Warisan Jawi II

09 June 2008

Contohi Jati Diri Jepun - Muhammad Muhd Taib

GOMBAK - 7 Jun 2008 : Kehebatan jati diri bangsa Jepun yang berjaya memartabatkan negara itu hingga menguasai pelbagai bidang hingga ke peringkat antarabangsa boleh dijadikan teladan dan diikuti oleh rakyat negara ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, berkata kekuatan orang Jepun pada hari ini hingga dipandang tinggi di peringkat antarabangsa lahir daripada jati diri mereka yang hebat.

Katanya, ini yang sedang diusahakan di negara ini dengan kerajaan menjadikan pembangunan modal insan sebagai fokus utama pembangunan bagi tempoh 50 tahun kedua mulai 2007 hingga 2057.

“Banyak bangsa di dunia ini tidak ada nilai budaya seperti Jepun. Orang Jepun menghantar pakar mereka ke seluruh dunia dan menyediakan budaya yang kukuh dari segi pengurusan masa, kejituan, kekukuhan, rangkaian, keberanian dan keupayaan.

“Mereka menyediakannya sejak begitu lama hingga mampu membuat kapal terbang pada 1940-an," katanya pada majlis makan malam perdana sempena Sambutan 42 dan 43 Tahun Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia di Universiti Islam Antarabangsa di sini, malam tadi.

Beliau berkata, pembangunan 50 tahun kedua negara mengambil kira keupayaan pakar tempatan dalam pelbagai bidang baru seperti angkasa lepas, perundingan, ekonomi dan ketenteraan.

Katanya, silat juga mempunyai peranan penting untuk membina karektor sesebuah bangsa yang membolehkan mereka berani menawarkan khidmat di luar negara.


sumber (berita harian 8 Jun 2008) :
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Nasional/20080608111201/Article/

0 komentar: